پیدا کردن ترکیب رنگ مناسب و جذاب برای مبل راحتی خانه شاید خیلی سخت به نظر برسد اما با یک سری اطلاعات مقدماتی می توان نسبت به یک انتخاب یک ترکیب درست اقدام نمود. در این مطلب با یک سری از ترکیب رنگ های جذاب که می توانند مورد استفاده شما برای مبلمان راحتی قرار بگیرند معرفی و توضیحات کافی را می دهیم.
ترکیب رنگ سورمه ای، فیروزه ای، صورتی
رنگ سورمه ای یکی از جذاب ترین و گیرا ترین رنگ هایی است که می تواند مبل های راحتی را در بر بگیرد. این رنگ کشش خاصی را در بیننده ایجاد می کند. اما اگر با رنگ های دیگر ترکیب نشود، ممکن است حس تیرگی خاصی را در فضای داخلی ایجاد کند، پس پیشنهاد می کنم که این رنگ را با دیگر رنگ ها مانند آبی فیروزه ای و صورتی ترکیب کنید تا جذابیت آن دو چندان شود.
عکس بالا هم نمونه دیگری از این ترکیب رنگی جذاب برای مبلمان را به شما نشان می دهد، در این عکس بر خلاف تصویر قبل، رنگ سورمه ای و و آبی فیروزه ای جا به جا شده اند. شما می توانید از این ترفند دکوراسیونی برای ایجاد ترکیب رنگی های متفاوت استفاده کنید. مثلا لزومی ندارد که رنگ صورتی را حتما با کوسن ها به فضا بیاورید، رنگ صورتی می تواند به وسیله فرش ها هم به دکوراسیون داخلی خانه تان اضافه کنید.
ترکیب رنگ طوسی، صورتی چرک و بنفش چرک
این ترکیب رنگی، یک فضای آرام و دکوراسیونی آرامش بخش را برای شما به وجود می آورد. رنگ طوسی می تواند کل مبل شما را در بر بگیرد، و رنگ های صورتی و بنفش می تواند به وسیله کوسن ها به دکوراسیون داخلی تان اضافه شود. حتی در بعضی مبل ها، مثلا مبل های تکی ، رنگ صورتی می تواند در پشتی و نشیمن مبل هم به کار رود که به کاربردن این ترفند مستقیما با نوع مبل های راحتی شما درگیر است.
از آن جایی که این ترکیب رنگ مبلمان می تواند کمی فضای خانه را یکنواخت کند، شما می توانید از کوسن هایی با طرح و نقش های ریز هم استفاده کنید. حتی شاید بافت این کوسن ها نیز متفاوت باشد. اما رنگ و طرح های آن باید کاملا متضاد رنگ مبل ها باشد.
رنگ سرخابی برای مبل های راحتی
یکی از رنگ های جذابی که می توانید برای مبلمان منزل تان به کار ببرید، رنگ سرخابی است. استفاده از این رنگ گرم، جرات و جسارت زیادی را می خواهد، اگر فکر می کنید سریع از چنین رنگ هایی خسته می شوید. پس فکر استفاده از آن را از سر بیرون کنید، اما اگر فکر می کنید که دلتان می خواهید این رنگ مهمان خانه تان باشد، درنگ نکنید. برای این که جلوه مبل های تان از دست نرود، تعدادی کوسن با پس زمینه های روشن، مثلا سفید به آن اضافه کنید. برای به وجود آمدن ترکیب های رنگی، کوسن ها قابل اعتنماد ترین اند.
منبع: نیروانا
در مورد تاریخچه مبلمان باید گفت که مبلمان به مرور و در طی هزاران سال به تکامل و آنچه امروزه می بینیم رسیده اند. در این مطلب سعی داریم نوع مبلمان در دوره های مختلف تاریخی را از ابتدا تا کنون به برای شما به نمایش بگذاریم تا با آنها آشنا شوید. بعضی از مبلمان در سبک های معرفی شده هنوز هم تولید شده و در بعضی نقاط محبوب هستند.
طراحی مبلمان از ابتدای تاریخ بخشی از تجربه انسان بوده است. در آثار نقاشی و دیوار نگاره های دوران نوسنگی کشف شده در پمپئی و همچنین مجسمه ها و کاوش های اهرام ثلاثه مصر می توان شواهدی از وجود مبلمان را مشاهده کرد. در این مطلب روند کلی پیشرفت مبلمان را مشاهده خواهید کرد.
مبلمان دوران نوسنگی
در حفاری های منطقه اسکارا برای در اورکنی اسکاتلند مربوط به ۳۱۰۰-۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مبلمان سنگی کشف شده است.به دلیل کمبود چوب در این منطقه افراد از سنگ برای ساخت لوازم منزل استفاده می کردند. این لوازم شامل کمد، تخت، قفسه و نشیمن های سنگی می شود.
مبلمان مصر باستان
شرایط آب و هوایی به شدت خشک مصر از هزاره سوم پیش از میلاد شرایط مناسبی را برای حفظ متریال های ارگانیک فراهم کرده است. به لطف این شرایط آب و هوایی مبلمان های مصر باستان کاوش شده اند.
مبلمان روم باستان
طراحی مبلمان روم باستان به هزاره دوم پیش از میلاد باز می گردد که شامل صندلی معروف کلیسموس می شود. طراحی مبلمان این دوره نه تنها به واسطه آثار به جای مانده بلکه با توجه به تصاویر روی سفالینه های رومی قابل بررسی است. طراحی مبلمان در این دوره به شدت متاثر از طراحی مبلمان دوران مصر باستان است و دارای اشکال مستطیلی و خشن می باشند. در قرون ۴ و ۵ زمانیکه رومیان شروع به گسترش سبک خود کردند، مبلمان های آنها از حالت خشک و مربعی کم کم خارج شده و حالت منحنی شکل به خود گرفتند.
مبلمان قرون وسطی
دوران خشک و سرد قرون وسطی روی مبلمان این دوره تاثیر گذار بوده است. مبلمان مربوط به این دوره آشکارا به لحاظ سبک قابل تشخیص است. مشخصات بارز آنها منبت های چوبی، ساختار پر تجمل و رنگ های خاکستری، بژ و سیاه است. فرم ها غالبا مربع و مستطیل بوده و در برخی جاها فرم دایره ای و انحنا کوچکی مشاهده می شود.
مبلمان رنسانس
همانند سایر هنرها رنسانس ایتالیا در قرون ۱۴ و ۱۵ آغازگر تولد دوباره طراحی مبلمان بوده است که غالبا ملهم از سنت مصری- رومی می باشد. در قرن ۱۵ رنسانس فرهنگی مشابهی در اروپای شمالی به ویژه در هلند، بلژیک و شمال فرانسه رخ داد. این طراحی ها کاملا متفاوت از آثار قرون وسطی بوده و ویژگی آنها طراحی های تذهیب مانند و پر از نقوش گل، گیاه و پیچک است. هدف از این نوع طراحی غالبا نمایش مهارت هنرمند سازنده آن بوده است.
مبلمان ژاکوبین
بعد از دوران رنسانس یک تغییر تدریجی به سمت سبک های ملایم تر با تزئینات کمتر در مبلمان رخ داد. پایه های میزهای انگلیسی صاف تر و باریک تر شد و این نوع پایه جایگزین پایه های انحنا دار گشت. در کل مبلمان ها کوتاهتر و مستطیلی تر شدند. بعدها مبلمان ژاکوبین در دوران اولیور کرامول خشن تر، ساده تر و مربعی تر شد که سبک مناسب فقر نسبی آن دوران بود. اما با بازگشت رژیم سلطنتی چارلز دوم مبلمان کرولین بار دیگر پر از تزئینات شد که ویژگی آن تکیه گاه های منحنی و پیچیده و پارچه های رنگارنگ بود. در پایان این دوره تاثیر سبک ماری و ویلیام انگلیسی شروع به نمود کرد. در مقایسه با مبلمان ژاکوبین و کارولین، مبلمان های این سبک سبک تر و زیبا تر بود. پایه های انحنا دار آنها این سبک را قابل تشخیص کرده است.
مبلمان کلونیال
در اوایل دوران مستعمراتی کلونیال در آمریکا، اکثر مبلمان ها با اولین مهاجران وارد شدند. آنها ابتدا مبلمان های سبک ژاکوبین و کارولین انگلستان را با خود همراه داشتند اما بعدها شروع به ساخت مبلمان خود با سبکی مشابه کردند. مهاجران دیگر غالبا از آلمان و فرانسه در شمال شرقی و اسپانیا در جنوب غربی نیز تاثیرات خود را به همراه داشتند و با وجود اینکه ویژگی های طراحی های آنها متمایز از سبک انگلیسی بود اما مبلمان آلمانی دارای سنتی مشابه بود. البته آّب و هوای متفاوت و چوب در دسترس متفاوتی که اسپانیایی ها در اختیار داشتند منجر به سبکی کاملا مجزا به نام سبک جنوب غربی یا میسیون شد.
اولین مبلمان آمریکایی ساخته شده یک کمد کوتاه ساخته شده توسط نیکولاس دیسبرو در حدود ۱۶۶۰ است.
مبلمان روکوکو
در قرن هجدهم طراحی مبلمان به سرعت شروع به گسترش کرد، اگرچه برخی سبک ها متعلق به ملیت های خاص بود مانند مبلمان پالادیانیسم در بریتانیای کبیر و یا لوئیس کوئینز در فرانسه اما روکوکو و نئوکلاسیسیزم در کل اروپای غربی فراگیر بودند. در حقیقت واژه ” مبلمان قرن هجدهمی” به گستره وسیعی از سبک ها شامل ویلیام و مری، کوئین آن، جورجین، چیپندال، هپل وایت، شرایتون، آدام، ریجنسی، فدرال و دوران مربوط به لوئی ها، امپایرها و دایرکتویرهای فرانسوی اطلاق می شود.
تمام مبلمان های قرن هجدهم چه آمریکایی، چه انگلیسی و چه فرانسوی یک سبک مشابه از ساخت را با وجود تمایزها عرضه می کردند که متفاوت از سبک تولید انبوه قرن نوزدهم بوده است. مبلمان قرن هجدهم عموما به عنوان عصر طلایی پیشه وران حرفه ای قلمداد می شود.
مبلمان دوران روشنگری
قرن نوزدهم با انقلاب صنعتی شناخته می شود که باعث تغییری شگرف در جامعه شد. با افزایش جمعیت کارگر در شهرها، افزایش طبقه جدیدی از اشراف به عنوان خریداران مبلمان، و همچنین ظهور تولید انبوه و افول طراحی های منحصر به فرد و آثار ساخت دست هنرمندان ، پیشرفت تدریجی سبک های مبلمان که در قرن های گذشته صورت گرفته بود جای خود را به جهشی بزرگ یا سبک های عصر روشنگری داد. در این سبک ها شامل گوتیک احیا شده، نئوکلاسیسیزم و روکوکو احیا شده ساخت مبلمان به سبب پیشرفت تکنولوژی در طول انقلاب صنعتی ساده و ارزان شد.
با توجه به تکنولوژی تولید انبوه امکان ایجاد تزئینات دوره های گذشته روی همه انواع مبلمان به سادگی فراهم شد. نتیجه قرنی شد از مبلمان هایی که ویژگی مشترک آنها تزئینات بیش از حد به صورت پرداخت روی فلز و چوب بود.
مبلمان آرت نوو
آرت نوو کلمه ای فرانسوی به معنای هنر نو است که در اواخر قرن نوزدهم در پاریس ظهور کرد. گفته می شود این سبک به شدت متاثر از لیتوگرافی های هنرمند اهل چک آلفونوس موشا می باشد که تصاویر تخت او با خطوط منحنی قوی، حرکتی متفاوت نسبت به هنر آکادمیک زمان وی بود. مبلمان آرت نوو از خطوط و منحنی ها به عنوان تزئینات گرافیکی استفاده کرده و چوب های سخت و فلز برای ساخت این فرم ها استفاده می شود.
مبلمان باوهاوس
مبلمان در قرن بیستم به واسطه گسترش متریال های در دسترس و افزایش آگاهی از تاریخچه زیبایی شاید تنوع بیشتری نسبت به همه اعصار در سبک داشته باشد. سه چهارم اول قرن بیستم سبک هایی از جمله آرت دکو، دی استایل، باهاوس، وینر ورک اشتِته و وین را به خود دیده است که همگی به میزان متفاوت در حیطه اصطلاح مدرنیست کار می کردند. مدرسه باهاوس توسط گروپیوس در ۱۹۱۹ در وایمار بنیان گذاری شد. طراحی مبلمان حاصل از باهاوس به یکی از اثرگذارترین طراحی ها در طراحی مدرن تبدیل شد.
مبلمان آرت دکو
جنبش آرت دکو در ۱۹۲۰ در پاریس شروع شد و زیبایی، عملکرد و مدرن بودن را معرفی کرد. تقارن خطی آرت دکو مقصدی کاملا متفاوت از منحنی های ارگانیک و نامتقارن و شناور سبک پیشین خود یعنی آرت نوو بود. آرت دکو در اواخر دهه ۱۹۳۰ و اوایل ۱۹۴۰ زمانیکه نمایانگر تصویری کاذب از تجمل شد افول پیدا کرد و در نهایت با سختی های جنگ جهانی دوم پایان یافت.
مبلمان مدرن
جریان های باهاوس و آرت دکو منجر به تولید سبک مدرن بعد از جنگ جهانی دوم شدند که از مصالح گسترش پیدا کرده در دوران جنگ شامل پلی وودهای لمینیت شده، پلاستیک و فایبرگلاس استفاده می کرد. در مبلمان مدرن طلاکاری ها وچوب های منبت کاری شده و پارچه های پر از طرح جای خود را به سادگی و فلزهای پولیش شده دادند. علاقه به مصالح و روش های جدید و نوین در این سبک منجر به ترکیبی از تکنولوژی و هنر شده است. استفاده از متریال های جدید مانند فولاد در بسیاری از فرم ها، پلای وود و پلاستیک قالب گیری شده در شکل گیری این طراحی جدید نقش داشته است.
منبع: نیروانا
در مقالات قبلی سایت نسبت به معرفی مبلمان در دوره های مختلف تاریخی صحبت کردیم. اما اینکه پیدایش مبلمان به چه شکل و در طول تاریخ به تکامل و آنچه امروز می بینیم رسیده شاید برای خیلی جذاب باشد. تاثیری که مبلمان در دوره های مختلف بر روی دوره های بعد از خود قرار می دادند و باعث تکامل آن در طول زمان می شدند.
از زمان پیدایش انسان تاکنون یکی از شاخصه های رشد تمدن,تغییر و تحول در نگرش انسان نسبت به زندگی بوده است و به طبع آن تغییر در طراحی کلیه اسباب و لوازم مورد استفاده در زندگی از طراحی در لباس تا معماری و دکوراسیون منزل و مبلمان و…بوده است.
مبلمان در زندگی انسان,همراه با گذر از کوچ نشینی تا زمان سکونت به وجود آمده است.این تغییرات همراه با پیشرفت کشاورزی شروع شد و تاریخچه مبلمان نیز با شهرنشینی آغاز و تا زمان حال ادامه داشته است.
در دوران نئولیتیک (آخرین دوره عصر هجر),اولین نظم و ترتیب مکانی که در راستای سکونت انسان ها به وجود آمده از راه حل ها و سیستم های برگرفته از عادات و رسوم که همواره ثابت بوده اند تشکیل شده که نیازی به استفاده از مبلمان نیز نداشته است.اما برای انجام برخی از کارها از یک بلندی بعنوان وسیله ای برای نشستن استفاده می شد که با گذر زمان مردم از وسایلی مانند چهارپایه و صندوق نیز بعنوان اولین مبلمان استفاده کردند.
در گذشته انسان ها در اطراف یک رهبر جمع می شدند.در آن زمان نشانه تشخیص رهبر مبلمان بوده که بعنوان نشانه برتری مورد استفاده قرار می گرفته است.تا آنجا که وی همواره مبلمان را با خود حمل می کرده و بعد از مرگ همره با سایر وسایلش با او دفن می شده.مبلمان رهبران با سمبل های زیاد ومقدس تزیین می شد.
پیشرفته ترین مبلمان عصر آنتیک در دوره تمدن مصر ثبت شده است و اکثرا مبلمان هایی که به دلیل خصوصیات اقلیمی تا دوره ما سالم مانده اند از آرامگاه فرعون کشف شده اند.
در اواخر قرن نخست پس از میلاد خصوصیات سبک رومی شامل تکیه گاه ها و کناره های بلند,کاناپه های مدرن و مشهور پدیدار شد.علاقه رومی ها به رنگ و همچنین راحتی در کاناپه های تشک دوزی شده و روکش های طرح دار نیز در آن دیده می شد.
تاثیر طراحی مبلمان مصری در مبلمان یونانی کاملا قابل مشاهده است.امروزه از مبلمان یونانی هیچ نمونه ای در دست نیست و فقط در تصاویر گلدانها به نمونه هایی از مبلمان این دوره می توان برخورد کرد.صندلی و میزعسلی از مهم ترین نمونه مبلمان تمدن یونان به شمار می رود و نوعی نیمکت به نام شزلانق که از مبلمان بارز این دوره به حساب می آید.در مبلمان دوره روم در کنار مبلمان یونان, تاثیراتمبلمان اتروسک نیز دیده می شود.
بعد از فروپاشی امپراطوری روم,استفاده از مبلمان به خصوص در اروپای شمالی به طور کلی از بین رفت,و در قرن دهم مبلمان دوباره جایگاه خود را ابتدا در منازل ثروتمندان باز کرد.مبلمان سالها فقط نماد ثروت وقدرت محسوب می شد.تا اینکه پایان قرن هفدهم مبل سازان فرانسوی شروع به ساخت انواع کاناپه های ابتدایی کردند.
از قرن بیستم در طراحی مبلمان تحولاتی صورت گرفت ولی همچنان مبل مختص به اقشار خاصی از مردم بود.امروزه مبلمان دیگر یک وسیله تجملی و بدون استفاده محسوب نمی شود و نیاز اساسی هر منزلی به شمار می آید و در اکثر منازل امروزی مبل بعنوان یک کالای ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.
صنعت مبلمان در ایران از ۵۰سال قبل پیشرفت های قابل قبولی داشته است و در تولید چوب و ساخت انواع مبلمان حرکت رو به رشدی را آغاز کرده است.امروزه استفاده از مبل تنها مختص به ثروتمندان نمی باشد و مبلمان بعنوان کالای اساسی در اکثر منازل مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع: نیروانا
تاریخچه ساخت مبل به سالها قبل بر می گردد و در طول سالها به تکامل رسیده و هر دوره برای خود صاحب یک سبک گردیده است. در این مطلب با تاریخچه ساخت مبلمان و تغییر سبک های آن در طول سالها صحبت خواهیم کرد با مطالعه این مطلب آشنایی مناسبی با سبک های مبلمان پیدا خواهید کرد.
یکی از شاخصه های رشد تمدن، تغییر و تحول در نگرش انسان نسبت به زندگی بوده است و به طبع آن تغییر در طراحی در کلیه اسباب و لوازم مورد استفاده در زندگی از طراحی در لباس تا معماری و دکوراسیون داخلی منازل و… ظهور صنعت در قرن نوزدهم، تغییراتی بنیادین در تفکر و تولید ایجاد کرد و انتقال و تغییر صور و اشکال از معماری سنگین و مکعبی شکل به صور منحنی شکل، یکی از عوامل زمینه ساز در طراحی مبلمان بوده است. به عبارتی معماری و دکوراسیون را اساساً نمی توان از هم تفکیک کرد.
مبلمان از تغییر شکل و تحول چهارپایه ها، نیمکت ها… و میزهای ساده حاصل شد و این تغییرات تدریجاً و در طول زمان حاصل شد و این تغییرات تدریجاً و در طول زمان حاصل شد زمان ساخت نخستین مبل های اولیه را، به علت عدم دستیابی به نام سازندگانشان دقیقاً نمی توان مشخص کرد. بعد از قرن ۱۵ بود که اولین مبل هایی که شناسایی شده اند نام سازندگان و صنعتگران خود را به همراه داشته اند. در قرن ۱۸ میلادی مبلمان حجیم و پر زینت، انعکاسی از معماری و اماکن مذهبی آن دوران بود، قطعات قطور و خشک و خشن به مدد کنده کاری های حجیم همراه با نصب قطعات فلزی گران قیمت و سنگ ها و چوب های کمیاب تزیین می شدند و این مخصوص دورانی است که هنوز مهارت های فنی و تکنولوژی ماشینی نتوانسته بود توان سازندگان را افزایش دهد. در عصر رنسانس، مهارت های فنی فوق العاده موجب پیدایش کنده کاری های بسیار عالی و بدیع نخست در ایتالیا و بعدها در آلمان، اسپانیا، فرانسه و بالاخره انگلستان گردید و دقیقاً مبل های دوره رنسانس از خطوط معماری ساختمان ها پیروی می کردند. سبک های آن دوره به نام سلاطین نام گذاری شده بودند که از آن میان مبل های تئودور، الیزابت، ژاکوبی، ویلیام، ماری، ملکه آن و لوئی فرانسه را می توان نام برد. و در برخی دیگر از نام سازندگان خود مایه گرفته بودند که از آن میان مبل های چیپندل Chippendale، (هپل وایت) Hepple white، آدام (ADAM) و شراتون (Sheraton) معروف ترین آنان هستند.
از قرن ۱۸ میلادی به بعد مبل های سنتی گسترش پیدا کرد و ارزش خود را در دهه های بعدی نیز حفظ نمود و حتی امروزه بعد از چندین قرن هنوز از این سبک ها استفاده می شود.
به منظور هماهنگ شدن با معماری تحول یافته مبلمان نیز بتدریج نه تنها از طریق فرم و سبک بلکه از نوع مواد و چوب نیز تغییر یافت. چوب های مختلفی مثل بلوط، سرو، آبنوس، گردو، شاه بلوط بتدریج جایگزین چوب گردو و ماهاگونی شدند.
در اواخر قرن ۱۷ از چوب گردو و به میزان قابل ملاحظه ای در ساخت مبلمان استفاده می شد. تزئینات مبلمان در گذشته غالباً در تداخل با مفهوم کاربردی و استفاده و اتلاف وقت قرار می گرفت. این امر هنرمندان سازنده را به سمتی سوق داد که بتوانند به صرف انرژی و وقت قرار می گرفت. این امر هنرمندان سازنده را به سمتی سوق داد که بتوانند با صرف انرژی و وقت کمتر، محصولاتی مقاوم و زیبا و حتی المقدور به صورت ماشینی خلق کنند و در واقع از مصالح به کار رفته حداکثر استفاده را به عمل آوردند.
عمل اتصال و مونتاژ قطعات چوبی از مهارت های مربوط به کنده کاری نشات می گرفت. از خراطی چوب جهت سبک کردن مبلمان های سنگین و تغییر شکل از قطعات مکعبی مستطیل به استوانه ای استفاده شد. پس از اختراع ماشین های تراش و با افزایش راندمان کاری فرآیند هایی مانند خم کردن چوب، ورقه ورقه کردن و مونتاژ مکانیکی قطعات به سازندگان این مدد را رساند که بتوانند زیباترین و مقاوم ترین مبل ها را در کوتاه ترین زمان ممکن با تناسبات بدیع و بر مبنای ابعادی استاندارد بیافرینند و همچنین تحول در علم شیمی و فرآورده های شیمیایی صنعتی، در قیاس با گذشته انواع مواد جلا دهنده مصنوعی و مقاومی را در اختیار سازندگان قرار دارد تا بتوانند به مبل ها، نمای دلپذیرتری بدهند. از آنجا که صندلی ها در تاریخچه مبلمان جای ویژه یی دارند و به عبارتی صندلی های قدیمی از اجداد مبلمان های امروزی محسوب می شوند در ذیل به معرفی چند سبک صندلی می پردازیم.
سبک ژاکوبی Jacobean Style:
ژاکوبی یک سبک مبلمان انگلیسی است که در فاصله سال های ۱۶۰۳ تا ۱۶۸۸ شکل
گرفته است صندلی بلوطی با پشتی بلند و با پایه های کنده کاری شده ظریف و
تشکچه با پوشش مخمل اسپانیایی معرف کلیه تناسب ها و خطوط این نوع مبلمان
است. از تشکچه نرم مبلمان ژاکوبی اولیه، مبلمان با پوشش پارچه سبک استوارت
Stewart Style پدید آمد در این سبک شکوه سبک و ظرافت فوق العاده کار نتیجه
پیشرفت های درودگری بود به نام گرین لینگ گینبز. Grinling Gibbons
سبک ملکه آن:
در عصر ملکه آن مبلمان خانگی از مشخصات و خصوصیات کنده کاری که معرف سبک
های گذشته بود فاصله گرفت. این سبک اولین نوع مبلمان در انگلستان بود که در
آن ترکیب توامان زیبایی و راحتی مطرح بود. دسته های صندلی و پشتی های آن
مناسب با بدن انحنای داده شده بود، روکش های پارچه ای جای کنده کاری را
گرفت و پایه های پنجه شیری خطوط منحنی و نیز گوشه های گرد شده در این سبک
پدیدار و چوب بیست پایه های صندلی ناپدید شدند. پشتی های مجلل و مرتفع سبک
های قبلی به ارتفاع کوتاه تری نزاع پیدا کردند. در این دوره بود که برای
اولین بار در انگلستان از چوب ماهاگونی استفاده شد. صندلی های سبک ملکه آن،
پشتی های تو رفته یا صاف داشته و صندلی روکش پارچه ای داشته و غالباً قابل
برداشتن از روی صندلی بوده است.
سبک چینپدل Chippendale Style:
توماس چینپدل در فاصله ۱۷۷۵ – ۱۷۵۰ سرآمد کابینت سازهای لندن بود با ورود
ماهاگونی به صحنه حرفه درودگری، چینپدل مبادرت به تهیه طرح هایی نمود که
اختصاصاً با این چوب جدید انطباق داشتند در کار خود منحصراً به کنده کاری
های ظریف تکیه کرده و از منبت کاری پرهیز می نمود. پایه های کروی و پنجه
های موجود در جرح های اولیه وی در طرح های بعدی کنار گذاشته شده و در عوض
از پایه های راست در کارهای بعدی استفاده گردید.
سبک رابرت آدام Robert Adam style:
رابرت آدام، معمار تعداد زیادی از قصرها و خانه های باشکوه لندن بود. در
سبک وی نفوذ گنجینه های کلاسیک را که در پمپی Pompe و هرکولونوم
Herculaneum حفاری گردیدند منعکس است. صندلی های رابرت آدام تنوع فوق
العاده ای را داشته است ولی شاید بتوان صندلی با پشتی بیضوی را نمونه بارز
این سبک دانست. ارتفاع این صندلی ها برای حفظ کنتراست بین پانل های عمودی و
پنجره های بلند معماری وی کوتاه گرفته می شد.
سبک جرج هپل وایت George Hepplewhite style:
هپل وایت، یک کابینت ساز بادید عملی قوی بود که کارهای خود را ابتدا به سبک
آدام ساخت. بعدها صندلی با پشت بیضوی و سپری سبک آدام را اصلاح و تکمیل
نمود. این صندلی جدید با طرح شاخه گندمی و دکوراسیون باز، نمونه ای از طرح
شیک و سبک طرح های زیبا و فوق العاده متقارن وی بود هپل وایت معتقد بود که
زیبایی خط در انحنای آن است و به همین دلیل از طرح های با خط مستقیم
پرهیزمی نمود. او به چوب ماهاگونی و خصوصیت مقاوم آن که به کمک آن می
توانست کارهای سبک وزنی بسازد عشق می ورزید. در کارهای خود برای پیدایش
سایه روشن مشخص تر در قسمت های کنده کاری شده از جلای روشن استفاده می کرد.
کتاب راهنمای کابینت ساز و دوزندگان مبل The cabinet makers &
upholsterer به وسیله همسرش (آلیس) طبع گردید.
سبک توماس شراتون (۱۸۰۶- ۱۷۵۱) Thomas Sheraton:
شراتون یکی از مهم ترین طراحان مبلمان در نیمه دوم قرن ۱۸ محسوب می گردد و
با اینکه خود مبل ساز بود احتمالاً هرگز یکی از طرح های خود را نساخت.
بیشتر صندلی های وی ظاهری با ظرافت زنانه داشتند ولی به علت دانش مبل سازی
وی همه آن ها از استحکام قابل ملاحظه ای برخوردار بودند. شراتون فسمتی از
اطلاعات خود را از سبک فرانسوی لوئی شانزدهم به عاریت گرفت ولی نفوذ آن بر
روی طرح، فوق العاده بود. کتاب ترسیمی کابینت سازها و مبل سازها The
cabinet makers & upholsterers drawing book در سال ۱۷۹۳ چاپ شد. در
این زمان ماهاگونی به نفع چوب اقاقیا و چوب مخطط و چوب لاله درختی
امریکایی، کنار گذاشته شد. منبت کاری با چوب های روشن تر نیز در کارهای وی
وجود داشت.
مبل فرانسوی- دوره لویی پانزدهم (۱۷۷۴- ۱۷۱۵):
شاخص مبل دوره لوئی چهاردهم، کنده کاری ها و خطوط متقارن پیچیده ای بود
آندره شارل بول Andre charles Boulle که یک هنرمند جهانی در حرفه درودگری
محسوب می گردید. سبکی با دکوراسیون گران قیمت ابداع کرد. مبلمان این دوره،
حجیم و سنگین بودند. در دوره لوئی پانزدهم زندگی درباری در نهایت شکوه و
جلال بود. مبلمان در اواخر این دوره، دکوراسیون بیش از حدی را داشته ولی
نسبت به مبلمان اوائل دوره کوچک تر و راحت تر بوده است.
در طرح لوئی شانزدهم از هنر هنرمندان گذشته استفاده شد و به کار زیبایی و سادگی بیشتری داده شد. در این دوره خطوط راست جای سبک های کنده کاری شده شلوغ را گرفتند طراح مشهور، دو امپراطور آخر این دوره، جی ریزنر J.H.Riesener بود. طرح های رمی که در معماری فرانسه به کار می رفتند بر روی طراحی مبلمان این دوره نیز تأثیر گذارده است.
سبک دانکن فایف Duncan phyfe style سالهای ۱۷۶۸- ۱۸۷۴:
دانکن فایف در اسکاتلند به دنیا آمد ولی اولین طراح مشهور مبلمان در امریکا
گردید. در کارهای اولیه وی نفوذ سبک های آدام و سبک شراتون منعکس است. در
طرح های فایف،تعادل، استقامت ساختمانی و جنبه های اقتصادی پیش بینی شده
است. مشخصات بارز طرح های وی عبارتند از استفاده از شکل چنگ به عنوان پشتی،
کنده کاری های تو رفته و برآمده ی استوانه ای و روی پایه ها و دسته ها،
پایه های پنجره ای برنجی و کنده کاری های برگی و تکه ی بارز دیگر در سبک وی
را می توان انحنای رو به خارج پایه های صندلی ها و میزها دانست.
سبک های مدرن Modern Styles:
پس از جنگ جهانی دوم، طراحان مبلمان با مطالعه و بررسی کار روی سبک های
گذشته توانستند از نقطه نظر هنری و کار روی چوب های متعدد و مفاهیم کاربردی
آن ها، طرح های زیبایی بیافرینند که تداوم این امر در مبلمان های امروزی همچنان ادامه دارد.
منبع: نیروانا
مهمترین واژه ای که دانستن آن برای چینش وسایل منزل بسیار مهم است متراژ خانه است. زیرا تمام چینش ها و دکوراسیون بر اساس متراژ تعیین و چیدمان می شوند. به همین خاطر نیاز است تا شما اطلاعاتی راجب تاثیر متراژ بر دکوراسیون و مدیریت صحیح آن بدانید تا نسبت به طراحی دکوراسیون داخلی خانه بر حسب سلیقه اقدام نمایید.
اگر میخواهید فضای اتاق یا خانهتان را
بزرگتر جلوه دهید باید از الگوی تک رنگی استفاده کنید. یعنی تنها از یک
رنگ یک دست و ثابت برای رنگ آمیزی دیوارها و کفوش و حتی فرش استفاد کنید.
نصب آینه روی دیوار یا سقف نیز میتواند روشی سریع و موثر برای بزرگتر
جلوه دادن فضای یک اتاق باشد.
طراحی فضا و دکور داخلی خانه بدون شک با کمک دو عامل استعداد و تجربه امکان
پذیر است. مطلب زیر که برگرفته از سایت شمیم است به شما کمک میکند تا
فضاهای کوچک را بزرگتر جلوه دهید و اتاقهای نشیمن خودمانیتر و راحت تری
ایجاد کنید.
فضای کوچک را بزرگتر جلوه دهیم
اگر میخواهید فضای اتاق یا خانهتان را بزرگتر جلوه دهید باید از
الگوی تک رنگی استفاده کنید. یعنی تنها از یک رنگ یکدست و ثابت برای رنگ
آمیزی دیوارها و کف پوش و حتی فرش استفاد کنید. نصب آینه روی دیوار یا سقف
میتواند روشی سریع و موثر برای بزرگتر جلوه دادن فضای یک اتاق باشد. شما
حتی میتوانید کل دیوار را با آینهای بزرگ بپوشانید یا از تعداد زیادی
سطوح صیقلی و انعکاسی چون شیشه یا ورقههای لوسیتی برروی در و دیوار
استفاده کنید.
به علاوه برای ایجاد حس بزرگی و جاداری فضا معمولا بهتر است از رنگهای
روشن و در صورت امکان از پنجرههای بزرگ کمک گرفته و اگر ممکن باشد از نور
مصنوعی که از خارج اتاق یا پنجره به داخل میتابد در شب استفاده کنید؛ چرا
که این کار توجه بیننده به کوچکی فضا را کم میکند.
تا آنجایی که میتوانید از نور و روشنایی بیشتر در خانه استفاده کنید. اگر
بتوانید از سقف به عنوان یک شبنما و منعکس کننده همانند یک آسمان استفاده
کنید، میتوانید فضایتان را بزرگتر جلوه دهید و با ایجاد نوعی جریان
همبستگی در میان اتاق میتوانید فضا را بزرگتر جلوه دهید.
پوشاندن کف تمامی اتاقها با کفپوشی یکدست و یکرنگ نیز راهی برای بزرگتر و
طولانیتر جلوه دادن فضای یک خانه است. برای مثال میتوانید کف تمامی
اتاقها را با کفپوش چوبی، پارکت یا سرامیک بپوشانید و این کفپوش را از
اتاق خواب به هال و پذیرایی ادامه دهید. از همین روش میتوانید برای
دیوارها نیز استفاده کنید یعنی بر روی تمامی دیوارها از رنگ و تزئیناتی
مشابه بهره بگیرید. بنابراین یکدستی رنگ دیوارها و کفپوش و فضاهای خالی
میان وسایل منزل موجب بزرگنمایی و هماهنگی فضا میشود و تفکیک و جدایی دقیق
میان اتاقها و فضاها و اینکه یک اتاق در کجا آغاز و در کجا پایان
مییابد از بین خواهد رفت.
نکته دیگری که برای بزرگتر کردن فضا باید در نظر بگیریم این است که هرچه میتوانید از لوازم و مبلمان
کمتر و ظریفتری در فضای اتاقها استفاده کنید. تعداد لوازم اتاق را به
حداقل برسانید و فضا را خلوتتر کنید. اجازه دهید که تنها چند شی و وسیله
اندک و کوچک اما زیبا جلوهگری کنند.
آینه را فراموش نکنید چرا که آینهها همیشه در بزرگتر به نظر رسیدن فضا
مناسبند. به خاطر داشته باشید که همیشه خریدن مبلمان و لوازم و پرکردن فضا،
راهی برای زیباتر کردن دکور و فضا نیست بلکه شما باید سعی کنید که فضا را
خلق کنید.
ایجاد فضایی خودمانی و راحت در اتاقهای بزرگ
گاهی میتوانید اتاقی در دل اتاق بزرگتر دیگر ایجاد کنید چرا که این
گنجایش و فضاهای کوچکتر داخلی، به شما اجازه میدهد که در عین حفظ وسعت
فضا، محیطی گرم و کوچکتر در دل فضایی بزرگ و بیروح به وجود آورید. با
ایجاد گوشههای دنج کوچک در یک اتاق بزرگ میتوانید فضاهای راحت کوچکی برای
افراد و منظورهای متفاوت ایجاد کنید.
معمولا رنگهای تیره و گرم، فضای یک اتاق بزرگ را راحت و گرمتر میکنند.
البته امکان رنگ آمیزی سقفها را نیز فراموش نکنید. کوچکتر و تیرهتر کردن
فضای یک اتاق موجب گرم و نرمتر به نظر رسیدن آن فضا خواهد شد. با یک
نورپردازی خوب میتوان این فضای تیره را دنجتر کرد.
برای راحت و گرمتر به نظر رسیدن یک فضا بخصوص فضاهای بزرگ بهتر است از
اجسام و لوازم با شکل پیچیده و شلوغ و پارچههای بافتداری چون مخمل، خز،
جیر و… در مبلمانها استفاده کنید.
سعی کنید بیشتر لوازم زندگی و فعالیت خود را در مرکز اتاق بزرگی بچینید و
مرز و محدوده اتاق را با تکههای بزرگ مبلمان مشخص کنید. بدین ترتیب بزرگی و
بیقوارگی اتاق کمتر جلوه خواهد کرد. به جای استفاده از روش قدیمی پارتیشن
بندی یا کمد دکوری یا کتابخانه برای جداکردن و کوچک کردن یک اتاق بزرگ
بهتر است به کمک وسایل و مبلمانها در واقع یک یا چند فضا و اتاق کوچکتر
در دل اتاق بزرگتر به وجود آورید و لوازم و مبلمانهای خود را به دور
قالیچههای رنگی کوچک بچینید.
مجبور نیستید از رنگهای متداول و معمول چون بژ تیره، کرم تیره یا رنگهای
دیگری از این دست استفاده کنید، میتوانید از رنگ نارنجی هم کمک بگیرید.
همچنین برای ایجاد فضایی گرم از پردهها و پوششهای رؤیاییتری برای
پنجرهها استفاده کنید. دیوارها و پنجرههایی که با پارچههای نرم و ظریف
پوشانده میشود راحت و گرمتر به نظر میرسند.
از مبلمانی نرم و راحت با رنگهای تیرهای چون نارنجی، انواع صورتی و قرمز
که احساس آرامش بیشتری نسبت به رنگهای سرد ایجاد میکنند در لوازم خانه
استفاده کنید، علاوه بر این ریزش نور از فضایی وسیعتر در سقف بهتر از نور
یک تک لامپ است که مستقیم از بالای سر بر اتاق میتابد چرا که نور اولی
فضایی آرامتر را ایجاد میکند.
منبع: نیروانا