مقالات چوبو

مقالات حوزه مبل و مبلمان - میز نهار خوری - سرویس خواب - تخت خواب

مقالات چوبو

مقالات حوزه مبل و مبلمان - میز نهار خوری - سرویس خواب - تخت خواب

راهنمای انتخاب مبلمان زیبا

انتخاب مبلمان زیبا برای منزل شاید سخت به نظر نرسد اما اگر با آگاهی قبلی نباشد قطعا زمانبر خواهد بود. در این مطلب در مورد راهنمای انتخاب و خرید این مبلمان شیک و زیبا که می تواند شما را از تردید نجات دهد صحبت خواهیم کرد.

وقتی تصمیم گرفتید که دوست دارید خانه شما چه شکلی باشد و بعد از آنکه رنگ‌های مختلف را در ذهن خود مرور کردید و مطمئن شدید که چقدر می‌توانید بابت این کار هزینه کنید، نوبت آن رسیده است که توجه بیش‌تری به مبلمان خانه خود کنید و با استفاده درست از آن‌ها دکوراسیون داخلی منزل خود را به کلی دگرگون کنید. خانه شما در هر وضعیتی که باشد و خود شما هم در هر شرایطی باشید به هر حال تعدادی مبل و وسایل دیگر در خانه شما وجود دارد. اما آیا باید این مبل‌ها را نگه داشت یا از صفر شروع کرد؟ از کجا باید دیگر وسایل و مبلمان مورد نیاز خود را خریداری کنید؟ در هنگام خریدن مبلمان به چه نکاتی باید توجه کنید؟ و چگونه باید از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید؟ در این مطلب پاسخ این سوالات را خواهید یافت، تا خیال شما از بابت خرید مبلمان مناسب و باکیفیت راحت شود.

قبل از هر چیز به مبلمانی که هم‌اکنون در خانه دارید توجه کنید. اگر مبلی دارید که قیمتی ارزانی دارد از شر آن خلاص شوید. اگر سبک طراحی آن‌ها قدیمی و از مد افتاده است، باز هم می‌توانید آن را از خارج کنید، مگر این‌که این مبل خاصی برای شما ارزش معنوی داشته باشد و قصد داشته باشید که آن را تعمیر کنید و روکش‌های آن را تعویض نمایید.

راهنمای انتخاب مبلمان زیبا

اگر هنوز در مورد این‌که کدام مبل را بیرون بریزید و کدام را در خانه نگه دارید تردید دارید، بهتر است یک طراح داخلی استخدام کنید، دلیلی ندارد که حتما پول زیادی به او بدهید و می‌توانید با او ساعتی کار کنید، تا او به شما در این زمینه مشورت دهید و به شما بگوید که کدام قطعه‌ها ارزش نگه داشتن دارند. آلیسون کاکوما (Allison Caccoma) از شرکت طراحی کاکوما می‌گوید: «طراحان داخلی مسائل را از زاویه دیگری می‌بینند و بهتر می‌توانند در مورد وسایل قضاوت کنند.»

طراح داخلی خوب کیست؟

وقتی شما در این مورد به نتیجه نهایی رسیدید، اکنون یک مرحله مانده است تا بتوانید به فروشگاه رفته و دست به خرید مبلمان بزنید. کاکوما می‌گوید: «تا زمانی که در مورد تمام جزئیات و اجزای فضای خود، مانند قالیچه، مبلمان، پرده‌ها، چارچوب پنجره‌ها، و نورپردازی، به نتیجه نرسیده‌اید دست به هیچ کاری نزنید.» اگرچه نیازی نیست که تصور دقیق و کاملی از تمام وسایل مورد نیاز داشته باشید، اما باید تصوری در مورد این‌که می‌خواهید هر وسیله چه شکلی باشد در ذهن داشته باشید. در واقع، ممکن است شما نیاز به یک تخته ایده‌ها داشته باشید، تا بتوانید تمام نکات و وسایلی که به دنبال آن‌ها هستید را به تخته نصب کنید تا تصور روشنی از آینده فضای زندگی خود داشته باشید.

کاکوما می‌گوید: «مردم معمول این اشتباه را می‌کنند که ابتدا یک وسیله می‌خرند و بعد سعی می‌کنند فضای خود را بر اساس آن وسیله طراحی کنند.»

اما آیا تا زمانی که تصور درستی از آن‌چه در اختیار داریم و در دسترس ماست نداریم می‌توانیم بفهمیم که واقعا به دنبال چه چیزی هستیم؟ در این مرحله است که شما باید کمی دست به تحقیق و شناسایی گزینه‌ها بزنید. به گالری‌های مبل‌فروشی نزدیک خانه خود بروید (این گالری‌ها معمولا تمام مبل‌های خود را در معرض دید قرار می‌دهند، و وارد شدن به آن‌ها لزوما به معنی قصد خرید داشتن نیست و به همین دلیل به راحتی می‌توانید در آن‌ها پرسه بزنید) و ببینید که سبک‌های حال حاضر چه چیزهای هستند، چه امکاناتی در اختیار شماست و از کدام گزینه‌ها بیش‌تر خوشتان می‌آید. زمانی را صرف جستجو در وب‌سایت‌های طراحی داخلی، نشریه‌های این حوزه، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، و فروشگاه‌های مبل‌های آنتیک بکنید تا شناخت بهتری نسبت به امکانات در اختیار خود پیدا کنید. کلودیا جوئستل (Claudia Juestel) از گروه طراحی آدینی (Adeeni Design Group) می‌گوید: «مردم باید افق دید خود را گسترش بدهند و تمام گزینه‌های در اختیار خود را بررسی کنند.»

برخی از طراحان از این مسئله دفاع می‌کنند که بهتر است در ابتدا یک وسیله مهم و بزرگ را خریداری کرد. چه این وسیله را در ابتدا خریداری کنید و چه در انتهای کار، معمولا بهتر است این وسایل بزرگ و مهم را تحت کنترل داشته باشید و کمی در خرید آن‌ها احتیاط کنید چراکه این وسایل هم گران هستند و هم تاثیر زیادی بر روی فضای شما می‌گذارند و از این رو اشتباه در خرید آن‌ها تاثیر منفی‌ای بر روی فضای زندگی شما می‌گذارد. کاکوما توصیه می‌کند که: «سعی کنید پارچه‌های مبلمان را به رنگی خنثی انتخاب کنید و سپس از طریق دیوارها یا کوسن‌ها رنگ را وارد فضای خود کنید. در این وضعیت، احتمال اشتباه پایین می‌آید و در عین حال رنگ هم به فضای شما تزریق می‌شود.»

راحتی مسئله بسیار مهم و حیاتی است. از این‌که پول خود را صرف نشیمن‌های راحت کنید اصلا به خود ترس راه ندهید.

جوئستل توصیه می‌کند که: «بهترین کاناپه‌ای که توان مالی آن را دارید خریداری کنید.» پیش از آن‌که کاناپه را بخرید کمی روی آن بنشینید و لم بدهید، و اگر امکان مالی دارید  سعی کنید نشمین‌های کاناپه را از مواد پرکننده‌ای انتخاب کنید که فوم مستحکمی دارند و داخل آن‌ها از پَر پُر شده است. اگر شما بیش‌تر وقت خود را در اتاق نشیمن سپری می‌کنید تا اتاق پذیرایی، سعی کنید بهترین کاناپه را برای این فضا بخرید تا اتاق پذیرایی. چون از این اتاق بیش‌تر از اتاق نشیمن استفاده می‌کنید و در نتیجه راحتی آن در اولویت بیش‌تری قرار دارد.

وسایل روکش‌دار معمولا قیمت زیادی دارند، به همین دلیل آن‌ها را باید به گونه‌ای انتخاب کنید که همیشه برای شما تازه باشند و با تغییر سبک زندگی و ذائقه شما باز هم قابل استفاده باشند. در این مورد قانون این است که مبل‌های روکش‌داری ساده و بی‌آلایش خریداری کنید. و خیلی هم در این مورد که مبل‌ها از یک مجموعه هستند یا نه وسواس به خرج ندهید. به طور کلی، شما اگر از مبل‌های خانه خود خوشتان بیاید، در نظر شما آن‌ها در کنار هم هماهنگی خوبی دارند.

کاکوما می‌گوید: «مبلی را بخرید که از آن خوشتان می‌آید. در مورد این‌که آیا آن با دیگر وسایل هماهنگ است خیلی فکر نکنید، مهم نظر شما و ذائقه شما است.»

جوئستل می‌گوید که فروشگاهی که باید از آن مبل مورد نظر خود را بخرید کاملا به سبک و سلیقه شما، بودجه، و توقعاتی که از کیفیت مبل دارید، و هم‌چنین مقدار زمانی که می‌خواهید به این مسئله اختصاص دهید بستگی دارد.

اگر نمی‌خواهید هزینه چندانی بابت این کار بکنید، بهتر است به سراغ دسته‌دوم‌فروشی‌ها، سمساری‌ها، فروشگاه‌های آنلاین که مبل‌های دسته دوم می‌فروشند، و مغازه‌های قدیمی بروید. معمولا در این فروشگاه‌ها می‌توانید مبل‌های بسیار خوب و باکیفیت و با قیمت بسیار اندک خریداری کنید.

اگر زمان زیادی نمی‌خواهید بابت این کار صرف کنید بهتر ست مستقیم به مبل‌فروشی‌ها بروید. کاکوما با خرید مبل از فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای اصلا موافق نیست چراکه معتقد است فروش مبل شغل اصلی این فروشگاه‌ها نیست و به همین دلیل نمی‌توان به کیفیت محصولات آن‌ها اطمینان کرد و از طرفی این فروشگاه‌ها با مد روز پیش نمی‌روند. هم‌چنین از حرکات باعجله و بدون فکر پرهیز کنید. او توصیه می‌کند که: «مبل خود را از فروشگاه‌های درجه یک خریداری کنید. این فروشگاه‌ها معمولا در مورد محصولات خود دقت زیادی می‌کنند و در اکثر موارد آن‌ها را گارانتی می‌کنند.»

چگونه می‌توان یک مبل باکیفیت را از یک مبل بی‌کیفیت تشخیص داد:

اگر قصد خرید یک مبل روکش‌دار را دارید، گوشه‌ای از آن را بلند کرده و سپس رها کنید؛ اگر این گوشه مبل سبک یا ارزان بود بدانید که این مبل کیفیت زیای ندارد. در عین حال هر چه نشیمن‌ها و بالشتک‌های مبل سنگین‌تر باشند مبل شما دوام و ماندگاری بیش‌تری خواهد داشت.

اگر قصد خرید کابینت دارید، مطمئن شوید که حرکت کشوها آن روان و راحت است و در عین حال اتصال خوبی با بدنه دارند.
آیا قصد خرید تشک دارید؟‌ در این مورد به تعداد فنرهای آن توجه کنید؛ هر چه تعداد فنرها بیش‌تر باشد کیفیت تشک شما بیش‌تر خواهد بود و در نتیجه برای سالیان سال به درد شما می‌خورد.

جوئستل و کوکوما هر دو می‌گویند که بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد هنگام خرید مبل می‌کنند این است که به ابعاد آن بر اساس ابعاد اتاق و دیگر اجزای فضا توجه نمی‌کنند. مبلی که در یک گالری با ارتفاع ۶ متر زیبا به نظر می‌رسد لزوما در اتاق شما که حدود ۵/۲ متر ارتفاع دارد زیبا نیست. پیش از این‌که دست به خرید بزنید، حتما ابعاد اتاق را محاسبه کنید و هنگام خرید مبل ابعاد آن را نیز از فروشنده بپرسید. تناسب میان ابعاد مبل و ابعاد اتاق تاثیر زیادی بر روی طراحی شما می‌گذارد. هم‌چنین ابعاد درها و راهروهای خود را نیز محاسبه کنید تا هنگام خرید مبل از این‌که این وسایل وارد خانه شما می‌شوند مطمئن شوید.

منبع: چیدانه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.